استاندار مازندران در حاشیه بازدید از منطقه هزار جریب

برنامه تحول و افزایش سهم درآمدی روستاهای مازندران اجرا می شود

 

منطقه هزار جریب نکا و بهشهر دو روز میزبان استاندار مازندران بود .

ابوطالب شفقت استاندار مازندران به بهانه شرکت در یادواره علما و شهدای منطقه هزار جریب در جمع مردم منطقه در روستای کلا از توابع بهشهر حضور یافت و روز بعدش در مراسمی در جمع مردم سوچلما از توابع بخش هزار جریب نکا بود و طی این دو روز از چند روستای منطقه بازدید کرد. استاندار در جمع مردم روستای سوچلما گفت : مشکل اساسی منطقه راه است و از دیگر مشکلاتی که با حضور سایر مدیران استانی و منطقه ای بررسی شد بحث کشاورزی بهداشت و درمان تربیت بدنی منابع طبیعی و مخابرات و صدا و سیما است .

وی افزود : این منطقه در حال حاضر 150 کیلومتر راه اصلی خاکی وجود دارد و امیدواریم تا پایان برنامه چهارم همه مسیرها آسفالت شود . وی افزود انتظار می رود امسال بین 50 تا 60 کیلومتر در منطقه آسفالت داشته باشیم که حدود 10 کیلومتر مسیر استخر پشت -ارم است که 2 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار برای آن تخصیص یافت .

وی همچنین گفت : قرار است تا پایان آذر سال جاری تمام منطقه هزار جریب از

 تلفن های  سیم کارتی یا بی سیم بهره مند شوند و نیزتا 15 ماه مبارک رمضان امسال چهار مرکز تقویت موبایل در منطقه هزار جریب نکا نصب می شود استاندار همچنین تاسیس دهیاری را برای توسعه روستاها مفید دانست و گفت: تاکنون  900 دهیاری در استان داریم و در نظر داریم در سال جاری 1000 دهیاری روستای دیگر را مصوب کنیم که هر روستا با وجود دهیاری می تواند از 1 تا 30 میلیون تومان اعتبار در سال برخوردار باشد .

استاندار مازندران همچنین گفت : روستاییان جنگل نشین انتظار دارند که سهمی از درآمد جنگل نصیب آنها شود .  فکر می کنم بتوان کاری کرد تا روستاییان با درآمد پایین حاشیه جنگل بتواند درصدی از چوب مورد نیاز ساخت و سازهای خود را تامین کنند و البته چند پیشنهاد دیگری هم مطرح است که قرار است بررسی شود.

در این مراسم همچنین آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران و حجت الاسلام جمشیدی نماینده مردم نکا و بهشهر در مجلس شورای اسلامی دقایقی در خصوص مشکلات منطقه سخنرانی کردند .

در مراسمی که در روستای سوچلما برقرار بود با وجودی که در روز جمعه بود چند تن از مدیران کل دستگاههای اجرایی و فرمانداران نکا- ساری و سایرمدیران ارشد منطقه حضور داشتند .

استاندار مازندران همچنین در حاشیه این بازدید در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به بازدیدهایش از اغلب روستاهای مسیر اصلی عمده مشکل آنها را راه روستایی ذکر کرد و در بخش کشاورزی و توسعه این بخش گفت : ما در نظر داریم تعریف مجددی از نوع کشاورزی در منطقه روستایی داشته باشیم . وی گفت امسال برنامه تحول روستایی بصورت طرح یکساله  مد نظر ماست  که در این طرح ما 6 بخش استان را به صورت پایلوت (آزمایشی ) انتخاب کردیم . سه بخش در مناطق کوهستانی و سه بخش در مناطق

جلگه ای که در نظر داریم که با کار تحقیقاتی از سوی خدمات کشاورزی و با همکاری فرمانداران بخشداران مسئولین روستایی و شوراها و دهیاریها و حتی با استفاده از تجربه حوزه مقاومت بسیج یک تعریف مجددی از کشاورزی در این مناطق صورت گیرد . که چه نوع محصولی را می توان در یک منطقه کشت کرد که بیشترین بهره وری را داشته باشد این پروژه در غالب توسعه فعالیت اقتصادی و احیای روستایی صورت می گیرد .

استاندار همچنین ادامه داد : ما معتقدیم آب و خاک و اقلیم مناطق روستایی و نیز نیروهای جوان مستعد و علاقه مند به روستاها بهترین سرمایه است که با آموزش برنامه ریزی تحقیقات و با ایجاد تشکلهای روستایی و تعاونی ها که فعالیت را به صورت جدی برنامه ریزی کرد . اول باید مشخص کرد چه محصولی چه زراعتی یا چه باغی در این منطقه مقرون به صرفه تر  است که با کار تحقیقاتی و علمی سازمان جهاد کشاورزی و همکاری سایر بخشها وبا فرهنگ سازی و آموزش روستاییان صورت می گیرد،دولت هم تسهیلات لازم را در اختیار کشاورزان قرار می دهد . تا بتوانیم سهم درآمدی رو

                                                   

  استاندار مازندران

نگاه تحولی من در استان بیشتر کار کردن است

همزمان با اولین روز هفته دولت ابوطالب شفقت استاندار مازندران به همراه معاونین خود در جمع خبرنگاران حاضر شدند و از عملکرد دولت نهم طی یک سال اخیر دفاع کردند .

استاندار در ابتدا گفت : ما افتخار می کنیم که در دولتی هستیم که مردم دولت ما را به دولت شهید رجایی تشبیه می کنند . و مقام معظم رهبری هم بارها تاکید کردند این دولت شعار اول انقلاب را دارد .

وی ادامه داد : اهتمام جدی به کنترل بیت المال ، پر کار بودن ،کم هزینه بودن ، با مردم بودن و ... از ویژگیهای دولت شهید رجایی بود و دولت نهم هم همین مسائل را سرلوحه کار خود قرار داده است .

استاندار مازندران گفت : ما بعنوان نماینده این دولت در استان تمام تلاشمان این بود که نشان دهیم سربازان این دولت هستیم . سعی کردیم عدالت را رعایت کنیم در همه حال پاسخگوی مردم باشیم ، سعی کردیم از همه شهرستانها بازدید به عمل آوریم و تاکنون از سه شهرستان بازدید دسته جمعی داشتیم و شورای برنامه ریزی استان را در این سه شهرستان اجرا کنیم .

افتتاح صندوق مهر رضا ، توزیع سهام عدالت ، فعال تر کردن مدیران سایر بخشها ، از دیگر مواردی بود که استاندار به آن اشاره کرد و گفت : از دستگاههای اجرایی خواستیم برای انتخاب پیمانکار در هر شهرستان بایستی نظر فرمانداران آن شهرستان را جلب کنند تا اشتغال زایی در حوزه همان شهرستان صورت گیرد .

استاندار در خصوص تسهیلات طرحهای زود بازده استان گفت : از سال 84-85 حدود 750 میلیارد تومان سهمیه در این بخش داشتیم . تا بحال 549 میلیارد تومان به دستگاههای اجرایی در بخش صنعت کشاورزی و خدماتی اختصاص یافته شد . و تا کنون 3881 طرح اشتغال زایی با تعداد 24113 نفر اشتغال به دستگاههای اجرایی رسید . و تا به این لحظه 354 میلیارد تومان از دستگاههای اجرایی  به بانکهای عامل انتقال یافت .

و تاکنون از میان مبلغ فوق 137 میلیارد تومان در بانکهای استان مصوب شد . و 55 میلیارد هم پرداخت شد . که این شامل 913 پروژه با 7 هزار اشتغال است .

ابوطالب شفقت همچنین به طرحهای قابل افتتاح در هفته دولت اشاره کرد و افزود: 489 پروژه عمرانی و اقتصادی به ارزش ریالی 105 میلیارد و 714 میلیون تومان و 5 میلیون و 950 هزار دلار ارزی در سطح استان افتتاح می شود .

وی تعداد پروژه های عمرانی را 384 پروژه های تولیدی اشتغال زایی را 105 طرح اقتصادی با اعتبار بالغ بر 38 میلیارد و 578 میلیون تومان و نیز 5 میلیون و 950 هزار دلار و تعداد 1046 نفر شغل ایجاد می شود .

استاندار مازندران با اشاره به شاخصهای بالای راه خاکی روستای در مازندران به اعتبارات سالهای اخیر آن اشاره کرد و گفت : در سال جاری 15 درصد از کل اعتبارات راه روستایی کشور به مازندران اختصاص دارد که حدود 30 میلیارد تومان است .

استاندار به مردم  مازندران قول داد تا سال آینده 500 کیلومتر از راههای روستایی استان آسفالت شده و بین 50 تا 70 کیلومتر هم راهسازی در این بخش صورت گیرد .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هنوز بدنه اجرایی دولت همانند دولتمردان فعال نشده است گفت : ما در استان استعلام داشتیم که 8 سال طول کشید . یا استعلامی حدود 27 ماه طول می کشید الان خیلی از استعلامات اختیاراتش به شهرستانها تفویض شده و ...

هنوز من ارزیابی دقیق از کارهای مختلف دستگاههای اجرایی در سایر بخشهای از جمله راهسازی و ... ندارم اما چشم انداز نشان می دهد سرعت کار تغییر کرده و بهتر شده .ما هم انتظار داریم سایر بدنه دولت فعالیت بیشتری کنند .

استاندار مازندران در خصوص سوالی که شما همواره از تحول در استان صحبت به میان می آوردید . ضرورت تحول استان را در چه بخشهایی می بینید گفت : تحول از صفر شروع کردن نیست . خودمان باید بخواهیم تغییر کنیم از هر مرحله می توان نگاههایمان را عوض کنیم باید نگاه علمی داشته باشیم ، این نیست گذشته ها کار نکردند ...

بنظرم نگاه تحول، بیشتر کار کردن است

شفقت همچنین در پاسخ به خبرنگاری که گفته مشکل تورم از شور و امید اولیه مردم نسبت به رئیس جمهور کاسته است گفت : دولت در طول یکسال گذشته تلاش کرد تورم را مهار کند و موفق هم بود نرخ سود بانکی را کاهش داد . شاخصهای قیمت خریدهای نوروزی برخلاف سالهای گذشته امسال ثابت بود و ... برخی از تغییرات کاذب قیمتها در محیطهایی که توریستی است را داریم که قابل مهار نیست . اینطور نیست که تورم شدید بوده که واقعاً قابل لمس باشد من احساس نکردم. من ارتباطات و گزارشاتی که دارم این را لمس کردم .

احداث پالایشگاه در مازندران و چرا تا بحال کاری صورت نگرفت از سوالات همیشگی خبرنگاران است که استانداردر این خصوص گفت : ما در پی اکتشاف نفت در حوزه های دریای خزر هستیم آنگاه می توان از پالایشگاه حرف زد و اکنون از بندر نکا حدود 107 هزار بشکه نفت کشورهای همسایه از طریق بندر نفتی نکا در روز سوآپ می شود در حالی که تا 120 هزار بشکه این خط لوله ظرفیت دارد .

بایستی میزان سوآپ نفت خارجی ما در روز به 370 هزار بشکه برسد یا اینکه در آبهای کشور خودمان نفت اکتشاف شود که منتظریم این سکوی حفاری هر چه سریعتر آماده و کارش را آغاز کند .

ستا را بالا ببریم . و بصورت جدی برای ایجاد تحول در روستاها فعالیت کنیم .

 

بیشتر مسافران از وضعیت خدمات دهی نقاط توریستی نکا ناراضی هستند

(اکبر مقدسی)

اینجا آب معدنی قرمرض است . منطقه زیبای جنگلی با چشمه ای که آبش به دوای بیماریهای کلیوی مشهور است .

عنوانش خوب می تواند توریست به تور بیاندازد . مسافرانی از سایر شهرهای کشور در این تفریحگاه کم امکانات نکا بازدید می کنند . عده ای برای نوشیدن جرعه ا ی از این آب مشهور عده ای برای استفاده از جنگل و طبیعت و عده ای هم شاید مثل من برای دیدن تنها مکان توریستی مشهور و مسافر پذیر شهرستان ...

دیدن اتومبیلهای رنگارنگ در محوطه جنگل و چشمه قرمرض برایم جالب توجه است . و حتی خو شحال کننده .

نگهبان و همیار پلیس مستقر در این مجتمع به اصطلاح تو ریستی تعداد ماشین های روزانه را دهها ماشین و حتی معتقد است روزهای تعطیل گاه حدود 500 ماشین به محوطه چشمه قرمرض می آیند !

تجمع حدود صد نفر از زن و مرد در جایی توجه ام را جلب می کند کمی جلوترکه می روم متوجه می شوم اینجا صف آب است ! ظرفهای آبی که به طول چندین متر بصورت مارپیچ در جلوی  منبع اب صف بسته اند . این همان آبی است که آوازه اش سرتاسر کشور پیچیده است خانمی که از سمنان آمده می گوید : من بیماری کلیوی دارم  سنگ کلیه و ... هر شش ماه می آیم از این آب مصرف می کنم و تاثیر خوبی دارد و ...

جوانی که آن طرف ایستاده می گوید : این که آب شهر است . شهرداری با تانکر هر شب  پر می کند و ...

نفر بعدی می گوید : نه آن آبی که با تانکر می آورند در تانکری می ریزند که بالا قرار دارد و برای مصرف دستشویی و قهوه خانه اینجا کاربرد دارد ...

منبع اب بتونی چشمه  با 2 شیر  آب با فشار ضعیفی در ظرفهای 10 تا 20 لیتری مسافران می ریزد می پرسم این آب را برای چی می خواهید بعضی ها می گویند برای خو ردن برخی معتقدند آمدیم با خانواده مسافرت خوب به آب نیاز داریم برای شستشو از صبح تا بحال ایستادیم هنوز نوبت ما نشد ! یکی می گفت بیش از 5 ساعت بایستی در صف باشیم تا 10 لیتر آب برداریم!

می پرسم غیر از این آبی پیدا نمی شه که ظروف و ... را بشویید .

- می گویند نه حتی آبی نداریم وضو بگیریم

مسافری که از مشهد آمده بود گفت : اینجا معلوم نیست کی مسئول است ؛چند نفر امروز در شهر نکا به من معرفی کردند  کاش اینجا نمی آمدم اصلاً، دیگر از هر چه مسافرت بدم آمد . این چه وضعی است؟ اگر مسئولین شهر شما اینقدر بی تفاوتند مردم بی توجه نباشند این چیزی نیست که این همه مسافر و خانواده در این جنگل اسیر شوند . من آب معدنی به قول شما را

 نمی خواهم اینجا که جای توریستی معرفی شد چرا آب نیست تا دستانمان را بشوییم. این مسافر می گوید : امروز صبح رفتم دستشویی دیدم فلکه آنجا هم بسته است و کسی بالای سر این شیر ایستاده و آب را برای کسی باز نمی کند و می گوید آب کم داریم . و من 500 تومان تو جیبش گذاشتم تا برای لحظه ای شیر آب دستشویی را برایم باز کرد و ...

یکی از کارگران آنجا می گوید یک تانکر داریم که از شهر آب می آوریم و این آب فقط برای توالت و مصرف قهوه خانه اینجا بکار می رود و بعضی روزها چند مرتبه باید این را پر کنیم .

یکی از مسافران می گوید در کویر لم یزرع منطقه طبس تفریحگاه دارد به همین شکل آب تانکر می آورند هیچ مشکلی پیش نمی آید . امکان ندارد در این منطقه نتوان آب مصرفی و شتسشوی این مسافران را تامین کرد .

نیروهای بسیجی که بعنوان ماموران پلیس همیار در اینجا فعالیت می کنند معتقدند پیمانکار بخش خصوصی که این مجموعه را از شهرداری اجاره کرده از هر ماشینی 200 تومان ورودی می گیرند و برای استفاده از آلاچیق و ... پول می گیرند . چه خدماتی  به مردم می رسانند .

آنها می گویند : یک پیمانکار فقط در فکر منفعت خودش است نه آبروی شهر جذب توریست و ... این شهرداری و سایر مسئولان شهر هستند که باید ببینند که اینجا چه

می گذرد و چه بر سر مسافران می آید . و در این 2 ماه که ما اینجا بصورت شبانه روزی هستیم هیچ مسئولی از شهرداری و دیگر نهادهای شهرستان را در این مرکز تفریحی که شهرداری اجاره داد تا خدمات دهی کند ندیدیم . شهرداری باید تانکر ذخیره آب را اضافه کند

همیاران پلیس مستقر در قرمرض نیز می گویند: متصدیان هرگزبه فکر ذخیره آب چشمه قرمرض نیستند و حتی شبها ما می بینیم که شیر این منبع آب باز است  . باید مواظب باشند در شب این شیر بسته بماند تا آب ذخیره شود و صبح فشار آب بیشتر شود و ظروف مردم هم زودترپرگردد .

آنها می گویند حتی گاهی وقتها از طرف این ها می روند بطریهای نوشابه و آب و ... که توسط مسافرین در سطح جنگل اطراف  افتاده است را جمع آووری می کنند و این بطریهای غیر بهداشتی را پر آب می کنند حال معلوم نیست کدام آب است ! و سپس روزهایی که صف آب چشمه قرمرض بسیار شلوغ شد و مسافران برای اینکه چندین ساعت در صف معطل نشوند مجبورند هر یک از این بطریها را 300 تا 500 تومان بخرند و ... !

 آنها نیزمی گویند شیب  جاده ورودی به چشمه بسیار تند است و در روزهای بارانی این شیب باعث لغزندگی جاده شده   و حتی تصادفاتی را شاهد بودیم  . حتی نیامدند تابلو یا پارچه ای نصب کنند تا این موارد را به رانندگان نا آشنا به منطقه تذکر دهند . تابلویی در سر خیابان هم ندارد  راننده نمی تواند بفهمد قرمرض کجاست و ...

همه آنچه را که در اینجا شنیدم و دیدم برایم باور نکردنی است مگر در نکا چند  تفریحگاه  دارد ؛ که مسئولان سری به آن  بزنند .

غیر از این است که این اماکن آبروی شهر است ! وقتی مسافر غریبه ای که می گفت اولین بار فقط به اصرار مادرم آمدم  و امیدوارم دیگر چنین جاهایی نصیب ما نگردد با خود فکر کردم کاش  تابلو سطح شهر که سمت چشمه آب معدنی قرمرض را نشان می دهد ؛ نبود تا شاید این مسافر در سایر جنگلهای معرفی نشده نکا امکانات بهتری می یافت . بنظر می رسید آنها پس از آنکه فهمیده بودند من اهل همین شهر هستم بیشتر مرا مقصر می دانستند انگار تازه کسی را یافتند عقده خود را خالی کنند . من هم مجبور بودم از جانب مردم شهر از آنها عذر خواهی کنم و اینطور توجیه کنم که بدلیل خشکسالی و نباریدن باران طی ماههای اخیر این مشکلات را بوجود آورد .

سعی می کنم با شهردار نکا کسی که شهروندان وی را مسئول امور می دانند ارتباط برقرار کنم. وی ابتدا می گوید : این پروژه  مربوط به بخش خصوصی است . و ما به آن اجاره دادیم .

شهردار در دفتر کارش می گوید : اگر می خواهید بعنوان شهروند هر نوع مشکلات را با شما مطرح می کنم اما بعنوان خبرنگار نمی توانم  بپذیرم بایستی بروید سراغ رئیس شورای شهر ! اما برای کسب آمار دقیق تر در این خصوص از اینکه پیمانکار مربوط کیست یا چه مدت یا چه میزان شهرداری به آن اجاره  داده ؛ شهردار گفت : بروید  سراغ مسئول بازرسی چون نتوانستم مسئول مربوط را پیدا کنم از آن گذشتم . با این حال در شرایطی که امروز در دنیا توریست را حتی به هر ترفندی  می دزدند لابد شما هم دلتان می خواست بدانید مسئولان و مدیریت شهری ما چه راحت آن را می رانند .

 

به بهانه اربعین شهادت محیط بان یحیی شاهکو محله ای رئیس اداره محیط زیست بهشهر

آن روز که آمدی به دنیا نالان                    جمعی به تو خندان و تو بودی گریان

کاری بکن ای دوست که وقت مردن          مردم همه گریان و تو باشی خندان

... بالاخره بهانه این بود که گروهی جمع شوند تا از خدمات چند ساله دلسوخته این خدمتگذارمسئولی صدیق قدر دانی و زحماتش را ارج نهند و شاید هم برای بسیاری از دوستان و همیاران محیط زیست میسر نگشت هنگام مهاجرت به نوعی از تلاشهای صادقانه این جوانمردانه تقدیر نمایند شاید آمدند تا عقده گشایی نمایند ، عدم ملاقات آخرین و شنیدن- مکنونات قلبی مردی که هشت سال از طبیعت منطقه  مستمراً مانند فرزندان خود مراقبت و پرستاری- نموده ، بهترین فرصت برای این عقده گشایی شرکت و حضور در این مجلس بود در یک روز بسیار گرم تیر ماه اما نه به گرمی و آتش گلوله دشمنان طبیعت ، دلسوخته گان محیط بان آزاده شاهکو محله ای در حسینیه ایی به نام قتلگاه بهشهر گرد آمدند تا سوزش درون را با هم نوائی خانواده ، دوستان و همکاران اندکی کاهش دهند . اما نمکی که زخم آن سوزش را بیشتر و این غم را طاقت فرسا کرد اظهارات مدیر کل محیط زیست مازندران بود وی پس از تعارفات معمولی و تمجیدهای کلیشه ای و پرداختن به حاشیه ها و حمله به برخی روزنامه ها به دلیل عدم اطلاع و اینکه چرا شاهکو محله ای را ناجی گوزن زرد معرفی در  حالیکه این منطقه فاقد گوزن زرد

می باشد ، بالاخره وارد اصل مطلب که افکار عمومی بشدت آن را دنبال می کرد شد وی افزود « متاسفانه پس از شهادت این عزیز برخی محافل با بیان اینکه چون ایشان با بعضی پروژه های عمرانی از جمله بندر امیر آباد مخالف بود . ایشان را به استان دیگر منتقل یا تبعید نمودند در حالیکه اصلاً این حرفها صحیح نیست ما به این نیروهای پر توان احتیاج داشتیم از همان ابتدای حضور من زمزمه هایی مبنی بر رفتن ایشان به خراسان شمالی شنیده شد جدی نمی گرفتم تا اینکه ایشان آمد و سه بار از من درخواست کرد تا نهایت با انتقال ایشان موافقت شد »

با پایان سخنان مدیر کل نوبت به صیاد مسئول همیاران محیط زیست بهشهر رسید وی که نطق خود را بسیار پر شور و ادیبانه ایراد می کرد و شروع آن را با اشعاری از خواجوی کرمانی در فرصت دنیا پرستی و مقام دولتی بود آغاز نمود سپس در پاسخ سخنان مدیر کل به داستان رفتن شهید شاهکو محله ای از بهشهر اشاره و اظهار داشت در تاریخ 3/2/85 جلسه ای که با حضور همکاران شهید شاهکو محله ای  به منظور تقدیر و تودیع برگزار شد ایشان پس از گزارش از عملکرد کاری خود از مکنونات قلبی خویش را با آتش فروزان درون بیان که در نهایت همه چیز را برای حاضرین روشن شد و در نهایت مشخص گردید که او باید منطقه را ترک کرده و ناچاراً هجرت نماید بنابراین برای ما هیچ جای شک و شبهه ا ی نگذاشت که محیط بان سر سخت و سازش ناپذیر ما در مقابل زمین خواران و سود جویان و سودا گران باید صحنه را خالی نماید که چنین شد و آن اتفاق ناگوار با مقاومت سرسختانه اش در منطقه استان خراسان شمالی با شهادت ایشان خاتمه یافت .

صیاد در اضافه افزود :کتابی در خصوص میانکاله نوشته ام که آن را به پایان نمی رسانم تا در  فصل پایانی آن خون نامه شهید را در آن بنگارم تا  بعدی از شهادتهای این مرد درسها بگیرند ایشان از همه قضات و مسئولین دست اندر کار خواست تا با مبارزه با زیاده خواهان و سوداگران از خون 95 شهید محیط بان و 400 شهید جنگلبان دفاع نمایند .

اما آن چنان که قابل ذکر است محبو بیت و مقبولیت شهید در بین مردم و افکار عمومی بود ومی تواند الگوی رفتاری خوبی باشد برای همه مسئولین ، ایشان دائم در ارتباط با

رسانه ها و افکار عمومی  بود زنده یاد شاهکو محله ای در  هر فرصتی با رسانه ها و اصحاب قلم می نشست و درد دل می کرد به محض مشاهده مشکلی فوراً افکار عمومی را به کمک می طلبید و مصرانه از آنها می خواست تا به نوعی اطلاع رسانی شده و افکار عمومی را آگاه ساخته و در این راستا فرهنگ سازی شود .

در همین رابطه تشکلهای مردمی بسیار قوی و منسجمی تشکیل که در مواقع ضروری این تشکلها نقش خوبی بازی کرده و کمک کار ایشان بودند شاید یکی از نکات برجسته مراسم یادبود شهید حضور فعال این گروهها و قرائت دو اشعار در خصوص تلاشها و جوانمردهای این مرد خستگی ناپذیر توسط یک خواهر و برادر از منطقه زاغمرز کسانی که  از نزدیک شاهد جانفشانی ایشان در منطقه میانکاله بودند صورت گرفت .

بهر حال هر چه بود گذشت و محیط بان عزیز ما که هشت سال خدمات صادقانه اش در سراسر منطقه حفاظت شده میانکاله زبانزد خاص و عام بود بخش عظیمی از حفظ و نگهداری طبیعت بکر آن مدیون این جوانمرد از خود گذشته است .

امروز اگر میانکاله که عشق این  عزیز بود به هر شکلی آسیب ببیند و یکپارچگی اش دستخوش تغییر شود .

و با هر نوع مصلحت اندیشی پناهگاه نادر و جهانی آن تهدید شود میانکاله ای که امروز علیرغم دفاع سرسختانه این مرد از سه طرف محاصره مراکز صنعتی و اخیراً هم بحث گردشگری به آن افزوده شده و نیز احداث پالایشگاه که شدیداً محیط را آلوده می سازد و منطقه زیبا و دست نخورده آن آسیب ببیند قطعاً روح بلند شاهکو محله ای این سهل انگاری را نخواهد بخشید و روز موعود و یوم الحساب از آنها شاکی خواهد شد .

نه هرکه چهره برافروخت دلبری داند             نه هر که آینه سازد سکندری داند

هزار نکته باریکتر زمو اینجاست                            نه هر کسی که سر بتراشد قلندری داند   

در خاتمه از همه مسئولین و دلسوخته گان التماس می کنم به پاس روح بلند شهید شاهکو محله ای و یادگار این عزیز از میانکاله و منطقه حفاظت شده آن کماکان مراقبت نمایند .

                                           خبرنگار بهشهر عبدالحسین مرتضوی