بهنگر 116
نكا و معضلي به نام عباس آباد
اكبر مقدسي/ وقتي احمد علي مقيمي نماينده مردم نكا‘بهشهر و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي در مراسم افتتاح بيمارستان نكا از وزير بهداشت خواست در خصوص محله جرم خيز عباس آباد چاره انديشي شود در ادامه افزود: ‹‹عباس آباد نه تنها شهرنكا بلكه استان ما را تهديد مي كند ›› در اين لحظه جمعي از شهروندان نكايي حاضر در جلسه تكبير سردادند!
عباس آبادكجاست؟
محله اي با حدود 300 خانوار در ضلع شرقي شهر نكا كه بصورت تجمعي در دو كوچه باريك واقع شده است. خانه هاي محله اغلب فرسوده تخريبي( متفاوت با خانه هاي شهر و حتي روستاهاي محروم) با حداقل امكانات بهداشتي و رفاهي است. تراكم جمعيت زن و مرد و كودك بخصوص هنگام غروب بسيار چشمگير است.بطوريكه با مشاهده دورهم نشيني زنان مقابل درب خانه هايشان آدم به ياد زندگي دهه هاي گذشته مي افتد كه سالهاست اين بساط جمع شده است. امابنظر ميرسد تغييرات اجتماعي در عباس آباد به كندي صورت مي پذيرد. اين نشان دهنده اين است حصار فرهنگي و اجتماعي‘ عدم ارتباط اجتماعي مثل ازدواج با محيط اطراف و... در اين منطقه وجود دارد.
مي گويند در هر خانه چندين خانوار زندگي مي كنند. كودكاني كه در اطراف محله پرسه مي زنند با لباسهايي كثيف‘ بدنهايي كه ماه به ماه رنگ حمام نديدند. بنابر گزارشهاي پليس عمده مواد مخدر كشف شده شهرستان نكا از اين محله است. غالب بيماران مبتلا به ايدز شهرستان از اين محله است . حتي تعدادشان به حدي است كه آمار اين نوع بيماري در نكا نسبت به شهرستانهاي ديگر استان قابل توجه است. محله عباس آباد در سالهاي اخير به مرز بحران رسيده است. امروزه اين محله مامن بسياري از معتادان و كارتن خوابهاي نقاط مختلف استان است.يكي از اهالي عباس آباد مي گويد:‹‹ مشكل اصلي معتادان و كارتن خوابهاي عباس آباد هستند. اينها كه بچه نكا نيستند. وقتي كسي مي آيد دم درب خانه چرت مي زند ما چكار كنيم؟ما از سر دلسوزي ممكن است يك بشقاب غذا جلويش بگذاريم ...››
عباس آباديها كيستند؟
ريشه اين مردم مربوط به منطقه اي از هندوستان است كه از ساليان دور به اين مناطق كوچانده شدند.در گذشته بيشتر اين مردم به شغل آهنگري و خراطي مشغول بودند در ساخت وسايل كشاورزي و داس و تبر براي روستاهاي مناطق جنگلي و نيز ساخت لوازم آشپزخانه چوبي مهارت فوق العاده اي داشتند. اين مردم در گذشته علي رغم اينكه نيازهاي اساسي مردم منطقه را تامين مي كردند ولي همواره بدليل فرهنگ خاص خود نتوانسته بودند از جايگاه اجتماعي خوبي برخوردار شوند آنها در گذشته هم اغلب بصورت چادر نشيني در حاشيه محله ها و روستاها فعاليت مي كردند.
بعد از گسترش صنعت و عدم نياز مردم به صنايع دستي آهنگري و لوازم آشپزخانه چوبي كاسبي اين مردم روبه كسادي رفته و آنها به مرور زمان در حاشيه شهرها و روستاها اسكان ثابت (با همان سبك چادر نشيني) يافته و به مشاغل كاذب روي آوردند.
رضا آزادي فرماندار نكا در جلسه اي با حضور معتمدين محله عباس آباد در فرمانداري خطاب به آنها مي گويد:‹‹ همه عباس آباديها خلاف نيستند ولي ديوار بي اعتمادي ميان شما و مردم شهر وجود دارد. تا جايي مي خواهيد كار كنيد كسي به شما كار نمي دهد‘ مي رويد تمشك مي چينيد تا به مسافران ورودي شهر بفروشيد جلوي شمارا مي گيريم چون نگران هستيم در اثر خراشيدگي دستان كارگران تمشك چين شما باعث آلودگي تمشك شود و احتمال بيماريهايي مانند هپاتيت و... وجود داشته باشد‘ برويد گدايي كنيد‘دزدي كنيد‘مواد مخدر بفروشيدو... با شما برخورد ميشود. شما از ما مي پرسيد پس ما چه كار كنيم؟››
دولتمردان تاكنون براي عباس آباد چه كردند؟
پس از به اوج رسيدن بحران عباس آباد دولتمردان از دوره دولت هشتم معتقد بودند بايد در منطقه فرهنگ سازي كنيم و آنها را جزو شهروند درجه يك شهر به حساب بياوريم.در آن زمان مركزي با همكاري بهزيستي‘ شبكه بهداشت و بخش خصوصي در محله داير شد تا سرنگ رايگان براي تزريق و ديگر لوازم بهداشتي و زناشويي در اختيار اهالي قرار دهند تا جلوي شيوع بيماري ايدز را بگيرند. در دولتهاي نهم و دهم هم همين سياست ادامه يافت. تا يك سال گذشته شهرداري حتي آشغال اين محله را جمع آوري نمي كرد هيچ كارگر شهرداري حاضر نبود وارد اين محله شود. از يك سال گذشته شهرداري با استخدام يك كارگر از اهالي همين محله تا حدودي مشكل زباله منطقه را حل نمود. در حال حاضر دولت سعي دارد بااحداث مدرسه ‘ مهد كودك ‘برنامه هاي تابستاني‘ استقرار پزشك زن و مرد دو روز در هفته و... تا حدودي زمينه را براي فرهنگ سازي هموار كند. البته نيروي انتظامي برنامه هاي گشت و... را دارد.
عباس آباد و برنامه ريزي آينده مسئولان
اين هفته فرماندار نكا جمعي از معتمدين محله عباس آباد را به فرمانداري فرا خواند و در خصوص برنامه هاي آينده و ساخت عباس آباد جديد كه مردم آن بتوانند شهروند درجه اول بحساب آيند‘ پيشنهادهايي را مطرح كرد و از معتمدين محله خواست تا همكاري كنند.
رضا آزادي كناري به بحث سواد آموزي اشاره كرد و از اهالي عباس آباد خواست همت كنند و همه كودكان را به مدرسه بفرستند همچنين با شركت بزرگسالان در كلاسهاي نهضت سواد آموزي كه قرار است در اين محله اجرا شودهمكاري كنند.
وي درخصوص رفع مشكل بيكاري مردم محله ضمن تاكيد بر سواد آموزي و اعتماد سازي عمومي به اهالي پيشنهاد داد تا شركت تعاوني تاسيس كنند و با حمايت فرمانداري و ديگر دستگاههاي مرتبط و پرداخت تسهيلات بانكي و... بتوانند در شهرك صنعتي نكا فعاليت صنعتي و فلزكاري كه شغل ديرينه مردم محله است راه بياندازند.
فرماندار نكا در ادامه خطاب به اهالي عباس آباد گفت:‹‹ تا زمانيكه در بيغوله هاي 20 و 10 متري زندگي ميكنيد فرهنگ نمي تواند تغيير كند بنابر اين لازم است انقلابي اساسي در خود ايجاد كنيد›› وي از طرح تبديل كوچه عباس آباد به خيابان 16 متري در طرح جامع شهري خبر داد و گفت: شركتي حاضر است خانه هاي شما را خريداري كند و در زمينهاي اطراف محله شما خانه هاي آپارتماني احداث كند و تحويل دهد و مابه تفاوت قيمت را حساب كند. وي گفت البته ما مي توانيم به هر فرد 20 ميليون تومان وام 4درصد دهيم و 50 در صد هم از هزينه پروانه ساختمان و... را تخفيف دهيم و كسانيكه تحت پوشش كميته امداد هستند با حمايت اين نهاد بخشي از هزينه ساخت مسكن آنها را كميته امداد مي پردازد.
فرماندار از معتمدين عباس آبادي خواست تا در اين خصوص پيش قدم شوند.
برخي از اهالي عباس آباد شركت كننده در جلسه فرمانداري به پيشنهادهاي فرماندار خوش بين نبودند آنها معتقد بودند خلافكارهاي عباس آباد كه حدود 90 در صد مردمش را تشكيل مي دهد هرگز حاضر به همكاري نيستند.
يكي از اهالي مي گفت:‹‹ دولت ضعيف عمل ميكند مشكل عباس آباد فروش مواد مخدر و تجمع خريداران و معتادان منطقه در آن است شما از اصل گذشتيد فرع را چسبيديد.››
فرماندار نيز بر نظارت و برخورد پليسي با متخلفين تاكيد كرد و از تخصيص اعتبار براي ساخت پايگاه مقاومت بسيج در محله و نظارت بيشتر اهالي از داخل را از برنامه هاي پيش رو دانست.
معضل عباس آباد جدي است هرچند فرماندار يشنهادهايي را براي رشد فرهنگ اجتماعي محله عباس آباد مطرح كرد اما بنظر مي رسد اهالي محله اي كه در روز چندين بار سايه پليس را در محله مي بينند كه به همه زن و كودك و مرد مشكوك است‘ در مقابل حرفهاي مردم اطراف كه دائما از تبعيد آنها سخن مي گويند اهالي عباس آباد شايدكمتر اعتماد كنند. بنظر مي رسد براي اجراي برخي تغييرات فرهنگي زور و قوه قهري را بايد بكار برد كما اينكه محلات خودمان در دهه هاي گذشته با زور سرنيزه رضا خاني برخي از تغييرات اجتماعي را پذيرفت.
براي تاسيس تعاوني‘سواد اموزي‘ساختمانهاي جديد بايد مسئولا خود وارد شوند و خواسته يا نا خواسته آنها را به سمت جلو هول بدهند.